Přechod na bezdrátové připojení
Přechod Shimana na bezdrátovou technologii u nové skupiny XTR Di2 byl jen otázkou času. Vzhledem k všudypřítomnosti dropperů a dvoudílných rámových sad celoodpružených horských kol nikdy neexistovala reálná drátová varianta XTR Di2 se sedlovou baterií používanou v silničních a šotolinových skupinách Di2. Shimano chytře obešlo stávající patenty a umístilo odnímatelnou baterii dovnitř těla přehazovačky, nikoliv na její konec, kde je náchylnější k poškození.

S příchodem bezdrátové přehazovačky XTR Di2 přicházejí i další užitečné novinky, které se, jak doufáme, v budoucnu dostanou i do ostatních skupin Di2.
- Odklon od spojky s vypínačem na konstrukci s dvojitou pružinou. Ačkoli jsem nikdy nepovažoval své přehazovačky se spojkou Shimano za vyžadující velkou údržbu, Shimano uvádí, že dvojité pružiny nevyžadují žádnou údržbu ve srovnání se spojkou. Nová dvojitá pružina také odstraňuje nutnost ujistit se, že je spojka zapnutá při jízdě ve smíšeném terénu.

- Automatické obnovení nárazu spíše než havarijní režim. Přehazovačku již nemusíte resetovat poté, co přejde do režimu pádu. Jednoduše pokračujete v jízdě a přehazovačka se sama resetuje. Shimano uvádí, že si nemusíte ani všimnout, že nová přehazovačka XTR Di2 přešla do crash režimu.
- Kompatibilní s VŠECHNY 12rychlostní bezdrátové řazení. Skutečnost, že přehazovačka M9200 je 12rychlostní zpětně a křížově kompatibilní, je tak vítanou změnou. Historie systému Di2 byla poznamenána nedostatkem křížové kompatibility, ale pokud je nový systém XTR Di2 ukazatelem, že se to nyní mění. Není pochyb o tom, že přehazovačka M9200 je předzvěstí přechodu společnosti Shimano na bezdrátové připojení. Přehazovačka M9200 je kompatibilní s bezdrátovými přehazovačkami Shimano GRX a silničními přehazovačkami, což umožňuje bezdrátové nastavení na 12rychlostním gravel kole Shimano.

- Není závislé na přímé montáži je také dobrým krokem směrem ke křížové kompatibilitě. Přehazovačka M9200 používá tradiční závěs přehazovačky a není závislá na systému přímého uchycení, jako je UDH. Přehazovačka M9200 bude dobře fungovat na běžných závěsech přehazovačky i na závěsech UDH. Podle mého názoru je to chytrý krok, který umožňuje maximální výběr při zvažování, na kterém kole chcete přehazovačku používat. Použití přehazovačky M9200 na gravel kolech je jisté; jak dlouho potrvá, než je uvidíme používat v cyklokrosových závodech s přehazovačkami R9270 Dura-Ace?

- Kompatibilita kazety a řetězu Hyperglide+ může pokračovat dál, pokud jsem si toho vědom. Vždycky mě rozladí, když nová skupina komponentů představí další standard kazety nebo řetězu. Proto jsem nadšený, že novou skupinu XTR Di2 lze použít s jakoukoli silniční nebo gravel kazetou Hyperglide+ a nepotřebuji další řetězový nástroj. Jelikož jsem pracoval na 13rychlostních převodnících, mohu vám říci, že nespěchám na to, aby se Shimano vzdálilo od 12rychlostních převodů. Skupina XTR 9200 Di2 sice představila novou kazetu 9-45, která má nový externě drážkovaný pojistný kroužek, který lze nasadit na tělo volnoběžky Microspline. Snížení počtu kazet na 9 umožňuje použít menší přední kroužek a užší rozsah kazety.

- Dvě velikosti přehazovačky. Přehazovačka XTR M9200 se dodává ve dvou velikostech. Středně dlouhá klec zvládne až kazetu Hyperglide+ 9-45. Střední klec zvedá klec o 23 mm, takže je o něco méně pravděpodobné, že se dostane do kontaktu s překážkami. Dlouhá klec zvládne až standardní kazetu 10-51 Hyperglide+.

- Přizpůsobte si tlačítka a styly řazení. Aplikace E-Tube umožňuje přizpůsobit tlačítka na všech bezdrátových přehazovačkách Di2 vašim preferencím řazení, stejně jako kompatibilním zařízením, jako je cyklistický počítač. Těším se na varianty, které lidé vymyslí pro nastavení svých bezdrátových převodníků.

- Všechny tyto změny znamenají více možností. Doufám, že nebudeme muset čekat příliš dlouho, než se bezdrátové přehazovačky Di2 dostanou i do silničních a šotolinových skupin Shimano. Mezitím však není důvod, proč bychom se brzy neměli dočkat přehazovačky M9200 se střední klecí na gravel a cyklokrosových kolech.
Sada pro upgrade
Pro urychlení přechodu na nový XTR Di2 M9200 nabízí Shimano sadu pro upgrade, která se skládá ze zadní přehazovačky, přehazovačky, baterie, nabíječky baterie a 12rychlostní rychlospojky. Všechny hlavní prodejny je mají připravené k objednání za $985. To bude vítaná změna pro ty z nás, kteří na svých horských kolech používají mechanické skupiny Shimano. Mnozí z nás mají na přední části ptačí hnízdo plášťů, zejména pokud používají duální lockouty a dropper post nebo složitý systém vedení přes rám.

Vyznání
Moje osobní cyklistická stáj je téměř výhradně Shimano. Na Shimanu jsem začal závodit koncem 80. let. Na začátku 00. let jsem přešel na SRAM (byli jsme jedním z prvních týmů, které provozovaly první generaci skupiny Force) a díky tomuto dřívějšímu sponzoringu jsem si zachoval věrnost značce SRAM. V posledních zhruba 15 letech jsem se vrátil k pohonům Shimano a pro osobní použití jim dávám přednost před vším ostatním. Přesto všechno stavím hodně kol s převodníky SRAM a nemohu tvrdit, jak snadno se nastavují s bezdrátovými přehazovačkami. Dnes dokončuji stavbu GRX 2x Di2, která vyžadovala všechny další kroky k zapojení přehazovaček a baterie do sedlovky. Takže pro mě je přechod Shimana na bezdrátové řazení vítanou změnou, na kterou se čekalo dlouho. A skutečnost, že Shimano zachovává veškerou tuto zpětnou a křížovou kompatibilitu, ze mě dělá šťastného cyklistického mechanika. Vypadá to, že jediným novým nástrojem, který budu muset pořídit, je nový nástroj TL-LR021 pro vnější drážkované pojistné kroužky kazety 9-45.

Štítky:
KolaVýbavaShimanoTechnologieBezdrátové