Včera jsme psali o bezdušových pláštích a o tom, proč na nich budete v budoucnu pravděpodobně jezdit. Dnes se zaměříme na bezdušové ráfky (na obrázku výše je bezdušový ráfek od firmy Cadex), které se rychle stávají novým standardem na poli kol.
Co je to ráfek bez šlapek
V časopise Triathlon Magazine jsme se s ráfky bez šlapek poprvé seznámili před několika lety, když společnost Zipp uvedla na trh nové sady kol 808 a 858 Firecrest. (Viz níže.)
Zipp zvyšuje laťku s novými koly 808/858 Firecrest
Výrobci kol se tímto směrem ubírají od doby, kdy jim velký nástup kotoučových brzd umožnil navrhnout ráfky, které nemusí fungovat jako součást brzdného procesu. Bezhákové ráfky nemají patky, na které jste zvyklí u běžných klinčových kol. Jsou navrženy tak, aby fungovaly s bezdušovými pneumatikami. S těmito ráfky můžete používat duši, ale pouze v kombinaci s bezdušovým pláštěm. Jak ukazuje obrázek níže, tyto ráfky jsou nejen lehčí a jednodušší na výrobu, protože nemají “hák”, který vidíte u typických kol clincher, ale jsou také rychlejší, protože pneumatiky mají menší valivý odpor (o tom jsme hovořili v našem článku o bezdušových pneumatikách) a jsou aerodynamičtější.

Výhody
Hmotnost – Ráfky bez háčků jsou lehčí, protože nevyžadují tolik materiálu.
Aerodynamika – jak je uvedeno výše, kromě snížení odporu vzduchu, protože se používají s bezdušovými pneumatikami, je zde menší turbulence kvůli přechodu mezi pneumatikou a ráfkem.
Náklady – Ráfek bez háčku má méně materiálu, ale má rovný kanál, což usnadňuje jeho výrobu.
Širší pneumatiky – Ráfky bez háčků jsou určeny pro širší pneumatiky, které poskytují šetrnější jízdu a, jak jsme uvedli v našem článku o bezdušových pneumatikách (viz níže), jsou ve skutečnosti rychlejší.
Lepší ovladatelnost – Podle společnosti Cadex ráfky bez háčků “pomáhají vytvořit kulatější tvar pneumatiky, který zajišťuje vynikající přilnavost a ovladatelnost a také větší podporu bočnic při zatáčení.
Jak je to s bezdušovými pneumatikami?
Negativa
Bezpečnost pneumatik – Po několika vážných nehodách na některých významných cyklistických závodech na začátku letošního roku se UCI, řídící orgán cyklistiky, zabývá opatřeními a normami týkajícími se ráfků bez háčků. Patka ráfku s hákem umožňuje udržet plášť na místě v případě defektu. To již není možné. Podle řady studií, pokud nepumpujete pneumatiky nad maximální tlak, by to nikdy neměl být problém, ale UCI zkoumá otázky kompatibility pneumatik a ráfků. Zdá se, že jsou zcela bezpečné – pokud dodržujete pokyny výrobce (pneumatiky i ráfku).
Volba – ačkoli existuje spousta možností, jedná se stále o relativně novou technologii, takže není tolik možností pneumatik. To platí zejména pro užší pláště – většina bezhákových plášťů má šířku nejméně 28 mm a od této šířky se zvětšuje.
Budoucnost
Zdá se, že řada společností se snaží prosadit bezhákové vozy – s odkazem na lepší aerodynamiku, ovladatelnost, pohodlí a cenové výhody. Navzdory kontroverzím kolem ráfků a plášťů v profesionálním pelotonu, pokud budete dodržovat pokyny pro pláště a ráfky, měli byste tyto výhody bezpečně využívat.