Vždy platilo přísloví “na kole na krásu, běhat pro peníze”, ale to se mění. Jak Sam Laidlow, tak Lucy Charles-Barclay dosáhli nejrychlejších časů na kole a získali letošní světový titul. (A ano, také jejich běhy byly působivé – Charles-Barclayová zajela čtvrtý nejrychlejší čas, Laidlow šestý.) Závody mistrovství světa v roce 2023 rozhodně ukázaly, že se věci ve sportu mění – u obou šampionů by se pořekadlo opravdu mělo změnit na “plavat a jezdit rozumně, pak to napálit, a udržet to”.

Laidlow loni v Koně vytvořil nový rekord na kole, ale neočekávalo se, že jeho zdatnost na trati v Koně bude dominantní i v Nice. Tratě se nemohly lišit více. Trať v Nice s více než 2 400 m stoupání zahrnuje několik dlouhých stoupání na prvních 60 km a několik brutálních sjezdů v závěrečných 40 km. Trať v Koně má převýšení přes 1 700 m, ale kromě dlouhého stoupání na Hawi k otočce většinu tohoto převýšení tvoří kopce podél dálnice Queen K. To, co může z trati v Koně udělat opravdovou výzvu, je obvykle silný vítr.

Psychicky náročné

Aerodynamika je na trati v Koně na prvním místě. Schopnost zůstat co největší část jízdy dole v aerodynamické pozici je rozhodující. Trať není téměř vůbec technická – kromě několika zatáček na začátku trasy přes Kailua-Konu je většina závodu prostě jen podél dálnice Queen K a silnice do kopce do Hawi.

Poté, co Lucy Charlesová-Barclayová vedla na trati z vody, zvýšila svůj náskok na kole v Koně. Foto: Kevin Mackinnon

Letos Charles-Barclayová absolvovala závěrečný tréninkový blok doma v Londýně v Anglii, což znamenalo, že velkou část tréninku absolvovala na trenažéru na Zwiftu.

“Na tomto typu trati pomáhá trénovat na trenažéru, protože je to rovnou tam a zpět,” řekla Charles-Barclayová po svém rekordním dni v Koně. “Je to opravdu produktivní způsob tréninku – je to časově efektivní a psychicky vás to zocelí.”

Charlesovou-Barclayovou v Koně posunula do čela také skutečnost, že si předčasně zavřela dveře ke konkurenci. Daniela Ryfová, čtyřnásobná šampionka v Koně, běžně využívá svých působivých cyklistických dovedností a síly k tomu, aby se na posledních 80 km cyklistické trati – sjezdu z Hawi a závěrečném úseku podél Queen K, kde obvykle fouká silný protivítr – odpoutala od ostatních žen. Letos se Ryfová snažila dostat do čela už na cestě do Hawi, ale Charles-Barclayová byla příliš daleko, takže se Ryfová nikdy nedostala do pozice, kdy by mohla použít svou obvyklou vítěznou strategii.

Závod v Nice v příštím roce bude mít jiný scénář. Ryfová sice říká, že v Koně už nezávodí, ale můžete si být jisti, že příští rok bude v Nice na trati a bude chtít využít všech svých cyklistických dovedností, které si za léta ježdění ve švýcarských horách osvojila, ve svůj prospěch.

Sam Laidlow dokončuje kolo na mistrovství světa Ironman v Nice s obrovským náskokem. Foto: Kevin Mackinnon

Všestranná zdatnost

Laidlow se na den v Nice podepsal už na začátku, ale skutečným mistrovstvím na cyklistické trati byla jeho schopnost vyniknout v dlouhých, prudkých stoupáních i v kopcovitých úsecích v horách a později ve sjezdech. Laidlow a jeho krajan Clement Mignon se ve stoupáních odpoutali od zbytku pole, ale jakmile se dostali do “rovinatější” (nezapomeňte, že se jedná o Alpy) části trati, Laidlow se začal zbytku pole skutečně vzdalovat.

Jinými slovy, mladý Francouz jel jako člověk, který na horách vyrostl. Dokáže stoupat s těmi nejlepšími, ale pak se dostane do aerodynamické části trasy a ujede zbytku pole. Když k tomu přidáte působivé sjezdy, získáte dokonalý balíček pro nejlepšího cyklistu dne.

Smutnou zprávou pro Laidlowovu konkurenci v Koně v příštím roce je, že se cítí být na trati v Koně ještě lepší než na té v Nice.

Related Post