Existuje důvod, proč se s modernizací triatlonových kol Cervelo nesetkáváme každý rok. Společnost se pyšní svými aerodynamickými inovacemi, takže když už vydá nový rám, je tak aerodynamický, jak jen to jde. Nejnovější iterace vlajkové lodi společnosti, časovkářského kola P5, je toho dokonalým příkladem. Pět let po vydání předchozí verze je nejnovější P5 rychlejší asi o pět wattů. Většina tohoto zlepšení pochází z kol (na rám připadá zlepšení aerodynamického výkonu o jeden watt) – nový rám umožňuje použití plášťů o průměru 34 mm, což je dostatek prostoru pro novou sadu kol Reserve 77/88 a pláště Vittoria o průměru 29 mm, které jsou příčinou zbytku zlepšení aerodynamického výkonu.

Zatímco průměrný sportovec věkové kategorie se může ptát, zda je pět wattů tak velký rozdíl, pro nejlepší z nejlepších v tomto sportu to může být rozhodující. Němka Anne Haugová, vyzbrojená novým modelem P5, dosáhla v červenci na Challenge Roth nového nejlepšího světového času a přiblížila se nebezpečně blízko překonání osmihodinové hranice. Haugová zajela v Rothu skvělý čas 4:27:56, a přestože vylepšení aerodynamiky modelu P5 nepochybně pomohlo, některé další prvky nejnovějšího modelu pravděpodobně přispěly k vytvoření rekordu ještě více.
Anne Haugová překonala nejlepší světový čas a téměř překonala hranici 8 hodin na Challenge Roth
Pohodlí vede k rychlosti
Vzhledem k bohaté historii značky Cervelo jako triatlonové značky není překvapením, že se inženýrům podařilo vytvořit pohodlný kokpit, který vás přivítá v aero pozici. Toho si všimnete okamžitě, jakmile se na modelu P5 projedete. Nové opěrky rukou a podložky jsou širší, vyšší a tlustší než u předchozích verzí. I když si tedy stále můžete vše nastavit tak, abyste byli v příjemné, úzké poloze, zjistíte, že podložky jsou mnohem pohodlnější a máte nad nimi o něco větší kontrolu, což usnadňuje setrvání v aerodynamické poloze po delší dobu. To je při triatlonových závodech velmi důležité – pokaždé, když se pohnete z aero pozice, ztrácíte cenné sekundy.

Všechny tyto podložky jsou součástí nového jednodílného předního dílu, který poskytuje mnoho možností nastavení (což je pro pohodlné nošení velmi důležité). Protože rád jezdím v agresivní pozici, velmi jsem ocenil 10 mm pokles výšky základní desky. K dispozici je také nový stoupací prvek, který umožňuje nastavení sklonu od 0 do 30 stupňů v pětistupňových krocích.
Boční vs. vertikální tuhost
Jedním z mých testů při hodnocení kola je jízda na Sydenham Road v Dundasu v Ont., což je blízko mého domova. Je to jedno z nejstrmějších a nejdelších stoupání, které v této oblasti máme, takže je to ideální způsob, jak si udělat obrázek o stoupacích schopnostech a boční tuhosti kola. (Poslední model P5 jsem recenzoval ve Francii, takže mé testy tam zahrnovaly i několik stoupání na Tour de France – tým Cervelo si myslel, že jsem se zbláznil).
Na kole P5 mě vždycky ohromovala působivá boční tuhost – když stoupáte nebo opravdu tvrdě bušíte do pedálů, kolo se nehýbe ze strany na stranu, což znamená, že veškerá vaše energie jde na to, abyste se pohybovali vpřed. Nový model P5 v této tradici pokračuje, ale přidává do rovnice opravdu působivý zvrat. Je tu nová konstrukce sedlovky s rychloupínákem, která snižuje vertikální tuhost (podle společnosti Cervelo o 22 %). Při jízdě na P5 to rozhodně pocítíte – je to opravdu pohodlná jízda – ale to vše bez obětování boční tuhosti, která je pro opravdu rychlou jízdu tak důležitá.

Pohodlnou jízdu jen umocňují širší pneumatiky. My, staromilci, si sice musíme zvykat, ale doby supertenkých plášťů napumpovaných na 140 a více kilogramů jsou dávno pryč. Čísla dokazují, že širší pneumatiky s nižším tlakem nejenže jedou rychleji, ale jsou i mnohem pohodlnější, a to vše při jízdě na P5 rozhodně pocítíte.
Komponenty a příslušenství
Většina triatlonistů si přizpůsobí hydrataci P5 a s velkou pravděpodobností přidá láhev na vodu mezi rameny (BTA). Kolo se dodává s aero lahví na vodu o objemu 500 ml a zadním hydratačním držákem spolu s lahví Smartpak 400, která se upevňuje na horní tyč a je ideálním místem pro uložení gelů a tyčinek při dlouhých výkonech.
Cervelo nabízí model P5 v několika konfiguracích, včetně námi recenzované verze Shimano Dura Ace Di2. Za stejnou cenu je k dispozici verze SRAM Red AXS, zatímco modely Shimano Ultegra Di2 a SRAM Force AXS vám ušetří trochu peněz a vyjdou na 14 000 Kč/ 10 000 USD. (Verze Force a Ultegra se dodávají s koly Reserve 52/63.)
Poprvé jsme měli možnost vyzkoušet kola Reserve, která jsou součástí výbavy modelu P5. Společnost Reserve byla založena v roce 2014 společností Santa Cruz Bicycles, kterou vlastní stejná společnost, která v roce 2012 koupila Cervelo, Pon. Hluboká kombinovaná bezdušová kola 77 vpředu/ 88 vzadu na našem recenzovaném kole P5 byla vybavena plášti Corsa Pro a rozhodně poskytovala velkou rychlost a pohodlí. Zdá se, že stejně jako rám, i sada kol poskytuje spoustu boční tuhosti, abyste z každého šlápnutí do pedálů vytěžili maximum, ale zároveň jsou extrémně aerodynamická. Lehčím jezdcům mohou kola připadat v bočním větru typu Kona příliš hluboká, ale my jsme při našich recenzních jízdách zde v Kanadě rozhodně neměli žádné problémy.
Další průlomové kolo
Vylepšení v oblasti aerodynamiky, která se nacházejí v nejnovějším modelu P5, se nemusí zdát jako mnoho, ale jak už to tak často dělá, společnost Cervelo s nejnovějším modelem P5 zvýšila nároky na tricykly. Ke zlepšení vašeho času stačí mnohem víc než jen rychlejší kolo. Jistě, i to pomáhá a nové P5 je rychlejší. Největším přínosem nového kola P5 je však pohodlnější jízda a schopnost zůstat v aerodynamické poloze ještě déle. V konečném důsledku budete rychlejší a navíc budete mít kolo, které vám budou závidět všichni vaši triatlonoví přátelé.