Jak je to s bezdušovými pneumatikami?

Pokud jste ještě nepřešli na bezdušové pláště na svém tricyklu, pravděpodobně jste o nich slyšeli. Bezdušové pneumatiky jsou na kolech našich automobilů standardem již od 50. let 20. století. Nejprve se staly populární na horských kolech a zhruba deset let jsou k dispozici i pro silniční kola. V posledních několika letech se však výrobci kol skutečně chopili bezdušového trendu a nyní jsou kola připravená na bezdušové pláště standardem. Ve skutečnosti, pokud nyní nejezdíte na bezdušových pláštích, pokud jste si kola koupili v posledních několika letech, je velká pravděpodobnost, že jsou připravena na bezdušové pláště.

Pokud jste fanoušky cyklistiky, pravděpodobně jste slyšeli, že se v profesionálním pelotonu rozhořela kontroverze ohledně bezhákových ráfků a na nich používaných bezdušových plášťů. Chystáme se o tom informovat, ale ještě předtím jsme si řekli, že bychom mohli začít základními informacemi o bezdušových pláštích.

Vysvětlení bezdušových pneumatik

Bezdušová pneumatika je přesně taková – pneumatika se připevní k ráfku a udržuje tlak vzduchu, aniž by potřebovala duši. Obvykle se do pneumatiky dává těsnicí hmota, která vyplní všechny malé otvory. To a skutečnost, že můžete používat mnohem nižší tlaky v pneumatikách, znamená, že je méně pravděpodobné, že s bezdušovou pneumatikou píchnete.

Klady

Kromě méně bytů, bezdušové pneumatiky nabízejí některé výhody oproti pneumatikám s duší:

Rychlejší – Důvodem, proč profesionálové (triatlonisté i cyklisté) přecházejí na bezdušové pláště, je jejich rychlost. Díky způsobu, jakým jsou pláště spojeny s ráfky, jsou aerodynamičtější (platí to zejména pro bezhákové ráfky – o tom si povíme v dalším díle tohoto seriálu) a mají také menší valivý odpor. (Zbavení se vnitřní duše snižuje tření uvnitř pneumatiky.)

Nižší tlaky – Bezdušové pneumatiky jsou obvykle širší a pracují s mnohem nižším tlakem než pneumatiky s vnitřní duší. Díky tomu máte lepší trakci a pohodlnější jízdu.

Lehčí – Vzhledem k tomu, že vynecháváte trubičku, snižujete hmotnost o 90 g.

Správné pneumatiky mohou mít velký význam

Nevýhody

Cena – budete muset investovat do kol připravených na bezdušové pneumatiky. Bezdušové pneumatiky jsou také obvykle dražší. Pravděpodobně je také budete muset nechat namontovat mechanikem – zejména pokud je zkoušíte poprvé.

Instalace – Kromě toho, že se musíte naučit nové dovednosti, některé bezdušové pneumatiky vyžadují velkou sílu, aby se usadily na ráfek – někdy budete potřebovat kompresor, abyste je nasadili. (V dnešní době lze většinu pneumatik namontovat pomocí vysokotlaké nožní pumpy.)

Nepořádek – instalace těsnicí hmoty může být špinavý proces, ale pokud se vám pneumatika protrhne, je to opravdu špinavé. Pokud vám vznikne celek příliš velký na to, aby ho těsnicí hmota mohla ucpat, můžete použít hadičku, abyste se dostali zpět na silnici, ale vytékající těsnicí hmota bude dělat nepořádek.

Časová náročnost opravy defektu – pokud jde o rychlou výměnu, pokud píchnete v závodě … no, to se pravděpodobně nestane. Pneumatiky bývá opravdu těžké sundat, a pak je tu také ten nepořádek, o kterém jsme se zmínili dříve.

Hunt uvádí na trh lehkou aero sadu kol SUB50 Limitless aero

Pointa

Jak jsme již zmínili, bezdušové pláště se zdají být budoucností cyklistického průmyslu, zejména nyní, kdy se bezdušové ráfky stávají základem výroby kol. (To je další článek v našem seriálu!) Tato technologie urazila za posledních několik let dlouhou cestu, takže je snadné si představit, že instalace a údržba bezdušových plášťů bude v budoucnu už jen jednodušší.

Pokud se chystáte pořídit si nová kola nebo nový bicykl, bude dobré se ujistit, že je vše alespoň připraveno na bezdušové pláště.

Related Post